Student of Games

Sztuczna inteligencja pokonuje ludzi w grach

Dzięki znaczącemu postępowi w dziedzinie sztucznej inteligencji, zespół z EquiLibre Technologies, Sony AI, Amii, Midjourney oraz Google’s DeepMind przedstawił system AI, który ustanawia nowe standardy grając przeciwko człowiekowi.

Znany jako Student Gier (Student of Games) system nie tylko opanował różnego rodzaju gry, ale również wykazał zdolność do pokonywania ludzkich ekspertów. Ten rozwój, szczegółowo opisany w artykule opublikowanym w Science Advances, stanowi znaczący krok w ogólnym rozwoju sztucznej inteligencji.

Badania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do gier planszowych i towarzyskich sięgają ostatnich pięćdziesięciu lat. Początkowo systemy AI były skoncentrowane na konkretnych grach, takich jak szachy, gdzie osiągnęły i przekroczyły poziom arcymistrzów. Jednak Student of Games (SoG) wyróżnia się swoją zdolnością do adaptacji i doskonalenia się w wielu rodzajach gier, różniących się potrzebnym wachlarzem umiejętności.

Gry planszowe ogólnie dzielą się na dwie kategorie w zależności od rodzaju wymaganej wiedzy: gry o doskonałej i niedoskonałej informacji. W grach o doskonałej informacji, takich jak szachy, wszyscy gracze mają kompletną informację o stanie gry. Przeciwnie, gry o niedoskonałej informacji, takie jak poker, obejmują ukryte informacje, dochodzą elementy losowe, czyniąc je bardziej nieprzewidywalnymi. Wszechstronność SoG jest widoczna, ponieważ skutecznie radzi sobie z oboma typami, przewyższając ekspertów w tych grach.

Osiągnięcia SoG nie ograniczają się tylko do jednej dziedziny. System wykazał wyjątkowe umiejętności w różnych grach, w tym Go, szachach, Scotland Yard oraz pokerze Texas Hold ’em. Co czyni SoG jeszcze bardziej intrygującym, odnośnie jego umiejętności do samouczenia, która pozwala mu zrozumieć i doskonalić się w niemal każdej grze, otwierając możliwości opanowania bardziej złożonych i różnorodnych gier w przyszłości.

Ten przełom to nie tylko świadectwo umiejętności SoG, ale także znaczący skok w kierunku rozwoju ogólnej sztucznej inteligencji. Systemy AI mogą wykonywać szeroki zakres zadań, które do tej pory uważano za wyjątkowo ludzkie. Jak sugeruje zespół badawczy, potencjał SoG nie ogranicza się tylko do świata gier. Jego zdolności uczenia się i adaptacji mogą znaleźć zastosowanie w różnych rzeczywistych scenariuszach, przesuwając granice tego, co AI może osiągnąć.

Rozwój Student of Games stanowi kluczowy moment w badaniach odnośnie wszechstronności rozwoju sztucznej inteligencji oraz radzenia sobie systemu z wydarzeniami losowymi. Jego zdolność do adaptowania się oraz wykorzystywania swojej wszechstronnej wiedzy, w przyszłości może stać się kamieniem milowym w rozwoju technologii w stosunku do zdarzeń losowych.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się