Branża muzyczna nieustannie ewoluuje, a innowacje technologiczne grają niekiedy główne skrzypce. Kto zatem kradnie światło reflektorów? Oczywiście, sztuczna inteligencja (AI).

Sztuczna inteligencja w muzyce – co nas czeka?

Rozróżnienie między muzyką tworzoną przez człowieka a sztuczną inteligencję zaciera się, co prowadzi do dyskusji na temat nowych klasyfikacji gatunków i kryteriów do przyznawania nagród. Przyszłość muzyki leży na przecięciu technologii i kreatywności. 

Dyrektor generalny Warner Music Robert Kyncl uważa, że sztuczna inteligencja odegra znaczącą rolę w branży muzycznej w 2024 roku. Podkreśla potrzebę przyjęcia tej technologii i dostosowania się do jej obecności. Kyncl uważa, że należy zapewnić treściom generowanym przez sztuczną inteligencję taką samą ochronę, jak tradycyjnym prawom autorskim, choć przyznaje, że proces ten zajmie trochę czasu.

Muzyka generowana przez sztuczną inteligencję

Legalność wykorzystywania sztucznej inteligencji do naśladowania głosów artystów w muzyce stała się palącym problemem. Jeden z YouTuberów opublikował piosenkę wykorzystującą wygenerowane przez sztuczną inteligencję imitacje głosów Drake’a i The Weeknd, wywołując debatę w branży muzycznej. Muzycy obawiają się nieautoryzowanego klonowania ich głosów i aktywnie poszukują środków prawnych, aby rozwiązać tę kwestię.

https://www.youtube.com/watch?v=7HZ2ie2ErFI

źródło: YouTube/ AZTECH/ Drake Heart on my sleeve Ft The Weeknd OFFICIAL AUDIO Best quality

Pojawienie się startupów takich jak YourArtist-AI, które oferują wykorzystanie botów głosowych naśladujących prawdziwe gwiazdy, takie jak Taylor Swift i Bruno Mars, dodatkowo komplikuje tę sprawę. Użytkownicy mogą dodatkowo angażować się w działania botów, a za opłatą będą one śpiewać piosenki głosem wybranego artysty, co rodzi pytania o potencjalne nadużycia takiej technologii.

Stanowisko dyrektora generalnego Spotify Daniela Eka w sprawie muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję jest zniuansowane. Chociaż nie zamierza on zakazywać muzyki tworzonej przez sztuczną inteligencję, podkreśla znaczenie uzyskania zgody artystów przed użyciem sztucznej inteligencji do podszywania się pod nich. Monitorowanie i regulowanie treści generowanych przez sztuczną inteligencję pozostaje jednak wyzwaniem.

Muzyka generowana przez sztuczną inteligencję trafiła już na platformy streamingowe, a algorytm Spotify serwuje takie treści. Chociaż utwory generowane przez sztuczną inteligencję mogą nie mieć wartości artystycznej, ich przystępna cena i łatwość produkcji sprawiają, że są one dla niektórych atrakcyjne finansowo.

Dostępność narzędzi AI do generowania muzyki szybko rośnie. Programy do zamiany tekstu na muzykę pozwalają teraz użytkownikom opisać muzykę, którą chcą, a sztuczna inteligencja generuje ją niemal natychmiast. Innowacje takie jak Humbeatz przekształcają nawet głosy użytkowników w instrumenty muzyczne.

Co więcej, trwające badania na Uniwersytecie Kalifornijskim sugerują, że wkrótce ludzie będą mogli generować muzykę po prostu o niej myśląc.

Identyfikacja muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję stanowi coraz większe wyzwanie. Krytyk muzyczny Ted Gioia spotkał się z jazzem generowanym przez sztuczną inteligencję, który nie ma jakości artystycznej, ale jest opłacalny ze względu na niezbyt wysokie koszta. Trend ten sugeruje, że słuchacze mogą nieświadomie konsumować muzykę generowaną przez sztuczną inteligencję.

Pojawiła się również lista przebojów poświęcona utworom generowanym przez sztuczną inteligencję, znana jako „AI Hits”, wskazująca na rosnącą obecność sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki.

Osoby odpowiedzialne za przyznawanie nagród takich jak Junos i Grammy, zajęły stanowisko przeciwko muzyce generowanej przez AI, ogłaszając, że nie kwalifikuje się ona do nominacji. Wyzwanie polega na rozróżnieniu muzyki stworzonej przez ludzi od tej wyprodukowanej przez maszyny, ponieważ sztuczna inteligencja wciąż się rozwija.

Nowy gatunek muzyczny „Syn”

Proponowana klasyfikacja gatunkowa, „Syn” (skrót od „Synergetic”) omawiana jest, jako sposób kategoryzacji muzyki wynikającej z twórczych poszukiwań opartych na sztucznej inteligencji.

Z kolei Japonia od kilku lat jest zafascynowana popowymi idolkami AI, z godnymi uwagi przykładami, takimi jak Hatsune Miku i Kizuna AI. Hatsune Miku, holograficzna artystka stworzona w 2007 roku, zyskała ogromną popularność, a jej fani stworzyli tysiące piosenek. Kizuna AI, która pojawiła się w 2016 roku, zawiesiła działalność na czas nieokreślony w 2022 roku, odzwierciedlając ewoluujący charakter muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję.

Hatsune Miku

A zatem wniosek jest jeden, branża muzyczna zmaga się z rosnącymi wpływami sztucznej inteligencji i czy chcemy czy nie, będzie ona obecna w świecie muzyki. Rozróżnienie między muzyką tworzoną przez człowieka a sztuczną inteligencję zaciera się, co prowadzi do dyskusji na temat nowych klasyfikacji gatunków i kryteriów do przyznawania nagród. Przyszłość muzyki leży na przecięciu technologii i kreatywności. To bez wątpienia podróż pełna obietnic, ale wciąż wielu niepewności.

Laura Wieczorek

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się