TikTok

TikTok wezwany do walki z dezinformacją

W obliczu globalnego wyzwania, jakim jest dezinformacja w mediach społecznościowych, Unia Europejska stanowczo wezwała aplikację TikTok, jedną z najbardziej dynamicznych platform cyfrowych, do zintensyfikowania walki z treściami wprowadzającymi w błąd.

Platforma ta jest innowacyjna pod względem dotarcia do użytkownika oraz spersonalizowania treści na niej się znajdujących. Z jednej strony, osoba ambitna może znaleźć treści, które pokierują ją w dobrą stronę oraz poszerzy jej wiedzę w danym temacie, a z drugiej jednak strony osoba, która ogląda wszystko nie skupia się na niczym konkretnym.

Osoby, które regularnie korzystają z tej aplikacji stwierdzają, że po obejrzeniu kilkudziesięciu krótkich filmików nie wyciągnęły się z nich żadnej treści, które mogłyby przyczynić się do ich rozwoju, w jakimkolwiek kierunku. Platforma ta rozrasta się w zatrważającym tempie, a każdym kontynencie. Osiągnęła już ponad 3 miliardy pobrań w roku 2023.

Czy jest to powód do dumy, czy jednak nakłania to do refleksji, czy jako użytkownicy nie spędzamy godzin na tej platformie wpatrując się w treści, które nie prowadzą nas do niczego konstruktywnego. Poprzez ilość treści znajdujących się na platformie ciężko je wszystkie zweryfikować. W użytkownikach brakuje refleksji wywodzącej się z obejrzenia określonego filmiku. Spowodowane jest to natłokiem informacji, które użytkownik przyswaja nie analizując ich.

Thierry Breton, europejski komisarz ds. rynku wewnętrznego, podczas rozmowy wideo z dyrektorem generalnym platformy TikTok, Shou Zi Chewem, wezwał do „zdecydowanych” wysiłków na rzecz zwalczania dezinformacji. „Z zadowoleniem przyjmujemy zmiany wprowadzone dotychczas przez platformę. TikTok, należący do chińskiej firmy ByteDance i popularny wśród młodych internautów, to jedna z 19 platform podlegających zaostrzonym przepisom UE w zakresie zwalczania nielegalnych i szkodliwych treści w Internecie”.

Nowe regulacje wprowadzone ustawą o usługach cyfrowych (DSA) wymagają od platform takich jak TikTok większej przejrzystości i odpowiedzialności. W odpowiedzi na te wymagania, TikTok podjął działania, o czym świadczy usunięcie czterech milionów filmów naruszających przepisy Unii Europejskiej we wrześniu tego roku, co zostało ujawnione w ich pierwszym raporcie przejrzystości od czasu wejścia w życie ustawy DSA.

DSA nakłada na wszystkie duże platformy obowiązek publikowania raportu z przejrzystości co sześć miesięcy, raport ten ma na celu zwiększenie odpowiedzialności za rozpowszechniane treści. Breton podkreślił, że Komisja Europejska prowadzi dochodzenie w sprawie jednomyślności działań TikToka opierających się na DSA, po rozpoczęciu dochodzenia w zeszłym miesiącu.

 „Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, musimy dołożyć wszelkich starań, aby chronić naszych obywateli — szczególnie dzieci i nastolatków — przed nielegalnymi treściami i dezinformacją,” dodał Breton. Theo Bertram, wiceprezes TikToka ds. Polityki Publicznej w Europe zauważył „pozytywną dyskusję na temat postępów TikToka” w dokumencie DSA i wyraził zadowolenie, że wysiłki firmy zostały docenione przez Komisję.

TikTok w dalszym ciągu ściśle współpracuje z Komisją ds. zgodności DSA, co jest ważne dla utrzymania zaufania użytkowników i organów regulacyjnych. W kontekście tych wydarzeń Shou Zi Chew ma spotkać się 7 listopada w Brukseli z komisarzami UE Verą Jourovą i Didierem Reyndersem, aby omówić kwestie ochrony danych i inne ograniczenia.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się