Wyszukiwania AI nie zastąpią dobrych źródeł internetowych
Wyszukiwania AI nadal popełniają wiele błędów merytorycznych, które mogą wprowadzić czytelników w błąd pomimo dobrej stylistyki tekstu.
Jeśli ostatnio korzystałeś z Google i miałeś szczęście – lub pecha – napotkać odpowiedź na swoje zapytanie, a nie kilka linków, zostałeś poddany czemuś, co nazywa się AI Overviews. Jest to nowa podstawowa funkcja wprowadzana przez Google, ruch powszechnie oczekiwany od czasu eksperymentów firmy z dużym modelem językowym LaMDA w 2021 roku i od czasu, gdy chatbot sztucznej inteligencji ChatGPT firmy OpenAI zyskał na znaczeniu w 2023 roku.
Funkcja jest kolejnym dodatkiem do rosnącej liczby dodatków i narzędzi zintegrowanych przypominających wtyczki z wyszukiwarkami takimi jak Google. Niektóre z godnych uwagi przykładów obejmują panele wiedzy oparte na grafie wiedzy, które są używane do wypełniania odpowiednich informacji faktycznych w infoboksie obok wyników wyszukiwania, oraz polecane fragmenty, które są fragmentami wyników wyszukiwania i znajdują się przed linkiem do tej strony.
Ale to, co różni się w odpowiedziach AI, to fakt, że nie są one po prostu pobierane z odpowiednich źródeł, ale generowane za kulisami przez generatywną technologię sztucznej inteligencji Google. Celem firmy jest zapewnienie spersonalizowanej odpowiedzi na żądanie zamiast standardowego zestawu dokumentów lub nawet pola odpowiedzi pasującego do zapytania.
Wydaje się to niemal magiczne i potencjalnie przydatne w wielu sytuacjach. W końcu ludzie używają wyszukiwarek przede wszystkim do znajdowania odpowiedzi, a nie list dokumentów. To jednak nie wszystko.
Funkcje sztucznej inteligencji odkurzają informacje z Internetu i innych dostępnych źródeł i dostarczają odpowiedź na podstawie tego, jak zostały przeszkolone do kojarzenia słów. Głównym argumentem przeciwko nim jest to, że w większości przypadków usuwają element sprawczości użytkownika, a co za tym idzie możliwość nauki dzięki użytkownikowi.
Może to być w porządku w przypadku wielu oczywistych odpowiedzi, ale jeżeli, potrzebujesz opisu złożonego zjawiska, które opiera się na wielu czynnikach, w których trzeba spojrzeć na tematy wielowektorowo, AI Overviews może mieć z tym znaczny problem.
Jednak potrzeby ludzi w zakresie wyszukiwania nie kończą się na informacjach faktycznych. Szukają pomysłów, opinii i porad. Szukasz sugestii, jak zapobiec zsuwaniu się sera z pizzy? Google powie ci, że powinieneś dodać trochę kleju do sosu. Albo zastanawiasz się, czy bieganie z nożyczkami ma jakieś korzyści zdrowotne? Jasne, Google powie: „może to również poprawić pory i dodać ci siły”.
Podczas gdy rozsądny użytkownik może zrozumieć, że takie skandaliczne odpowiedzi mogą być błędne, trudno jest to wykryć w przypadku pytań dotyczących złożonych zjawisk lub faktów. Na przykład, podczas badania wiary prezydentów USA, Google AI Overviews udzieliło błędnej odpowiedzi, że Barack Obama jest muzułmaninem. Ta dezinformacja była szeroko rozpowszechniana i obalona wiele lat temu, ale Google zrehabilitował się informując użytkowników, że jest to dezinformacja.
A co z uczniem korzystającym z Google do pracy domowej i pytającym, które kraje w Afryce zaczynają się na literę K? Chociaż Kenia spełnia te kryteria, AI Overviews błędnie odpowiedział, że nie ma takich krajów.
Google przyznał się do problemów i powiedział, że się nimi zajął. Ale obawy pozostają: Czy naprawdę można ufać odpowiedziom otrzymywanym za pośrednictwem tej usługi?
Istnieją alternatywy. Zawsze możesz wrócić do tradycyjnej wyszukiwarki Google z 10 niebieskimi linkami. Kliknij „Więcej” w menu – Wszystkie, Wiadomości, Obrazy, Mapy, Wideo i Więcej – bezpośrednio pod polem wyszukiwania u góry strony wyszukiwania Google i wybierz „Sieć”.
Następnie możesz zrobić to, co prawdopodobnie robisz od dziesięcioleci – przejrzeć niektóre z najlepszych wyników, odwiedzić kilka z tych witryn i samemu zdecydować. Wymaga to trochę pracy, ale daje możliwość sprawdzenia wielu witryn i dowodów na poparcie lub obalenie czegoś. Co ważniejsze, pozostawiasz otwarte możliwości uczenia się, odkrywania i przypadkowości.
AI Overviews jest jak fast food, który jest dostarczany przez okienko – jest szybki, gorący i wygodny, ale nie jest najzdrowszym wyborem. Przeglądanie tradycyjnych wyników wyszukiwania Google jest jak sprawdzanie menu w restauracji i składanie zamówienia, które zajmie trochę czasu, zanim dotrze do stolika. Możesz zadać swojemu pracownikowi pytania dotyczące tych pozycji, a nawet poprosić o pewne zmiany w ofercie restauracji.
Nie są to jednak jedyne metody wyszukiwania informacji. Istnieją alternatywy dla wyszukiwarki Google, w tym specjalistyczne narzędzia wyszukiwania.
Dla potrzeb naukowych, Google Scholar, Semantic Scholar i CORE są pomocnymi miejscami do wyszukiwania artykułów naukowych i cytatów. Odnośnie informacji medycznych, dobrymi źródłami są: PubMed, ScienceDirect i OpenMD. Jeśli chodzi o potrzeby prawne, niektóre usługi obejmują Fastcase, Caselaw Access Project i CourtListener.
Obawiasz się o prywatność? Sprawdź DuckDuckGo, Startpage i Swisscows. Jeśli nadal chcesz uzyskać odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję, niektóre z alternatyw dla Google AI Overviews i konkurencyjnego Bing’s Copilot to You.com i Komo, które zapewniają większą przejrzystość danych, które gromadzą o tobie, zapewniają większą prywatność, a także oferują sposoby rezygnacji z gromadzenia danych w celu szkolenia modeli AI.
Łatwo jest dać się nabrać na sensacyjne nagłówki i wiadomości, którym brakuje kontekstu. Ważne, aby treści, z których korzystamy w Internecie były po prostu przez nas weryfikowane w ten czy inny autentyczny sposób. Każdy z nas obecnie chce poświęcać jak najmniej czasu na każdą z czynności przez nas wykonywanych, ale obecnie nasze możliwości są niestety ograniczone, przez co nie możemy ufać i pewnie nigdy nie będziemy mogli zaufać sztucznej inteligencji w 100%.
Szymon Ślubowski