X-59
Fot. NASA

X-59 nowy cichy samolot naddźwiękowy NASA i Lockheed Martin

NASA i Lockheed Martin zaprezentowały X-59, innowacyjny samolot naddźwiękowy, który ma potencjał zrewolucjonizować podróże lotnicze. Projekt ten, zmierzający do znacznego obniżenia głośności fali uderzeniowej, czyli sonic boom, otwiera nowe możliwości dla przyszłych komercyjnych samolotów naddźwiękowych.

Samolot X-59 jest integralną częścią misji Quesst NASA, mającej na celu dostarczanie danych mogących przyczynić się do zmian w przepisach dotyczących komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem. Przez ostatnie pół wieku, Stany Zjednoczone oraz inne kraje wprowadziły zakazy na tego typu loty nad obszarami zamieszkanymi ze względu na uciążliwy hałas. Jednak nowy model samolotu X-59, osiągający prędkość 1,4-krotnie większą niż prędkość dźwięku (około 1500 kilometrów na godzinę), ma potencjał, by zmienić ten stan rzeczy.

Projekt samolotu, w tym jego długi, stożkowy nos, który stanowi prawie jedną trzecią długości, został specjalnie zaprojektowany, by rozpraszać fale uderzeniowe. Unikatowa konstrukcja kokpitu, pozbawiona przedniego okna, wyposażona w innowacyjny eXternal Vision System – zestaw wysokiej rozdzielczości kamer zasilających monitor 4K – jest kolejnym krokiem w rozwoju technologii lotniczej. Dodatkowo, umiejscowienie silnika na górze samolotu i wygładzenie jego spodu mają na celu zapobieganie łączeniu się fal uderzeniowych za samolotem, redukując w ten sposób efekt sonicznego huku.

Misja Quesst ma na celu nie tylko zademonstrować możliwości cichego lotu naddźwiękowego, ale także dostarczyć dane, które pomogą regulatorom lotniczym oraz branży lotniczej otworzyć nowe rynki komercyjne dla amerykańskich firm. Po zakończeniu budowy, X-59 przejdzie do kolejnych etapów przygotowań, w tym testów zintegrowanych systemów. Pierwszy lot samolotu jest planowany w tym roku. Testy będą przeprowadzane w Skunk Works przed przeniesieniem samolotu do Centrum Badawczego Lotów NASA Armstrong w Kalifornii, które posłuży jako jego baza operacyjna.

X-59, jako eksperymentalny statek powietrzny, nie jest tylko prototypem, ale jego technologie mają dostarczyć informacji dla przyszłych pokoleń cichych samolotów naddźwiękowych. Długość samolotu wynosi 30 metrów, a szerokość 9 metrów, co wraz z zaawansowanymi technologiami zapewnia mu zdolność do cichego lotu naddźwiękowego. Projekt ten ma znaczący potencjał dla przyszłości podróży lotniczych, umożliwiając szybsze loty na długich dystansach bez negatywnego wpływu na środowisko i społeczności lokalne.

Po zakończeniu testów, NASA planuje przeprowadzenie lotów demonstracyjnych X-59 nad wybranymi miastami w USA, zbierając opinie społeczne na temat generowanego dźwięku i jego odbioru przez ludzi. Zebrane dane będą następnie przekazane do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) oraz międzynarodowych regulatorów.

Wprowadzenie cichej technologii lotu naddźwiękowego ma potencjał do zmiany zasad, które od dziesięcioleci są ograniczone z powodu zakłóceń spowodowanych przez głośne fale uderzeniowe. Sukces misji X-59 może otworzyć nową erę w podróżach lotniczych, znacznie przyspieszając podróże na długich dystansach, przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko i społeczności lokalne.

Projekt X-59 i misja Quesst podkreślają dążenie NASA i Lockheed Martin do innowacji i przekraczania granic w dziedzinie lotnictwa. Ich praca nad X-59 demonstruje postępy technologiczne i wskazuje na możliwość harmonijnego połączenia szybkich podróży naddźwiękowych z troską o środowisko i społeczeństwo.   

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.03.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się