Anish Kapoor i jego lustrzane rzeźby już teraz można podziwiać w dobrze znanym, gigantycznym pawilonie w kształcie sześcianu. To zdecydowanie nowa rzeczywistość dla wszystkich odwiedzających Palazzo Strozzi we Florencji.

Anish Kapoor i świat iluzji. Wystawa we Florencji

Anish Kapoor i jego lustrzane rzeźby już teraz można podziwiać w dobrze znanym, gigantycznym renesansowym pałacu. To zdecydowanie nowa rzeczywistość dla wszystkich odwiedzających Palazzo Strozzi we Florencji.

Ucieczka w świat pełen tajemnic

Wszyscy wielcy fani sztuki spotkali się z pracami brytyjskiego rzeźbiarza Anisha Kapoora. Niezależnie od tego, czy jest to jego ogromna rzeźba „fasoli” Cloud Gate w Chicago, czy ikoniczna ArcelorMittal Orbit w Stratford w Londynie, brytyjsko-indyjski artysta, laureat nagrody Turnera, pozostawił swój twórczy ślad na całym świecie. Jest to jednak rzadka okazja, aby zobaczyć pełen zakres jego niezwykle wpływowych prac pod jednym dachem.

Nowa wystawa, obecnie zdobiąca historyczny Palazzo Strozzi we Florencji, prezentuje dużą kolekcję zarówno nowych, jak i dobrze już znanych prac artysty, przedstawiając jednocześnie całą jego karierę.


„Untrue Unreal”, skrupulatnie kuratorowana przez Arturo Galansino, dyrektora generalnego Fondazione Palazzo Strozzi, zaprasza widzów do zagłębienia się w inwazyjny świat, w którym wielkoformatowe rzeźby i instalacje Kapoora zacierają granicę między rzeczywistością a iluzją.


„Chodzi o rzeczywistość warunkową. Duża część tej wystawy zawiera tak zwane puste obiekty, puste przedmioty. Ale w rzeczywistości żaden z nich nie jest pusty. Wszystkie są albo pełne ciemności, albo pełne lustra” – powiedział Kapoor podczas otwarcia wystawy.

Wchodząc do oszałamiającego Palazzo Strozzi, znajdującego się w samym sercu Florencji, odwiedzający są natychmiast witani przez wielką instalację zatytułowaną Void Pavillion VII, która została zaprojektowana wyłącznie dla wspaniałego renesansowego dziedzińca. „Na dziedzińcu zbudowałem biały sześcienny budynek który, mam nadzieję, odzwierciedla geometrię tego, co tam jest, współpracuje z nim i zachęca, by do niego wejść. Znajdują się w nim trzy obiekty, trzy nie-obiekty, trzy pół-obiekty, które, mam nadzieję, angażują. Dezorientują” – tłumaczył artysta.

Instalacja jest bardzo imponująca. Może reprezentować zarówno starożytną świątynię zbudowaną przez ludzi, jak i artefakt z przyszłej obcej cywilizacji. Jest to jeden z wielu przypadków, w których Kapoor pracuje z istniejącą przestrzenią pałacu Strozzi, aby ulepszyć, wzbogacić swoje dzieła.

Svayambhu by Anish Kapoor (2007) on display at the Palazzo Strozzi.Credit – Palazzo Strozzi / ElaBialkowska / OKNOstudio

Wystawa odbywa się w kilku przestrzeniach galerii, prowadząc odwiedzających przez wieloaspektowy dorobek artystyczny Kapoora, od jego dezorientujących lustrzanych rzeźb po jego trzewne, krwistoczerwone instalacje. Wśród kolosalnych dzieł na wystawie znajduje się dobrze znany Svayambhu (2007) – masywny blok zawsze powoli poruszającego się krwistoczerwonego wosku, przemierzający dwa pokoje Palazzo Strozzi i pozostawiający po sobie ślad niechlujnych resztek wosku. Jest brutalny w swoim wyglądzie, ale hipnotyzujący do obserwacji.

Podczas dalszej eksploracji natkniemy się na delikatny obraz To Reflect an Intimate Part of the Red (1981), czyli przełomowe dzieło Kapoora charakteryzujące się żywymi żółtymi i czerwonymi formami pigmentów, które wdzięcznie leżą na podłodze. Wydają się one niezwykle nieziemskie i kruche – jakby mogły roztrzaskać się przy najmniejszym powiewie wiatru.

Gathering Clouds by Anish Kapoor (2014) on display at the Palazzo Strozzi.Credit – Palazzo Strozzi / ElaBialkowska / OKNOstudio

Poza duchowymi i filozoficznymi podstawami, te refleksyjne rzeźby bez wątpienia oferują spektakularne wrażenia wizualne i prawdopodobnie przyciągną rzeszę wielbicieli sztuki. Można podziwiać dzieła, które prawdopodobnie zawrócą w głowie, a inne mogą sprawić, że poczujemy się trochę niepewnie. Kapoorowi udaje się otworzyć drzwi do „królestwa niemożliwego”. A w świecie, w którym jesteśmy nieustannie bombardowani fałszywymi wiadomościami i cyfrowo zmanipulowanymi obrazami, sztuka Kapoora wydaje się bardziej aktualna niż kiedykolwiek.

Laura Wieczorek

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się