![Giverny](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/1024px-Edouard_Manet_-_Rocheforts_Escape_-_Google_Art_Project-1.jpg)
Wystawa w Giverny, dla której warto tu przyjechać
W Giverny do końca czerwca trwa wystawa „L’impressionnisme et la mer” („Impresjonizm i morze”) poświęcona motywowi morza w impresjonizmie.
W Musée des impressionnismes we francuskim Giverny do 30 czerwca można obejrzeć wystawę „L’impressionnisme et la mer”. Wystawa, poświęcona motywowi morza w impresjonizmie, przygotowana została z okazji 150. rocznicy pierwszej wystawy impresjonistów.
Na wystawie w Giverny prezentowane jest kilkadziesiąt obrazów wykonanych przez impresjonistów, ale również ich poprzedników i przedstawicieli postimpresjonizmu. Można na niej obejrzeć dzieła m.in. Claude’a Moneta, Eugène’a Boudina czy Paula Gauguina, a także mniej znanych twórców.
![](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/Giverny-1-1024x768.jpeg)
Morze było jednym z najczęstszych motywów w impresjonizmie. Tafla wody stanowiła dla impresjonistów okazję do eksperymentów nad światłem i zmieniającymi się barwami nieba i wody w zależności od pory dnia i pogody. Artyści uwiecznili na swoich dziełach nadmorskie krajobrazy, porty, klify, zyskujące coraz większą popularność nadmorskie kurorty czy transatlantyki, symbolizujące postęp techniki.
![](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/Giverny-2-1024x768.jpeg)
Obraz, od którego wywodzi się nazwa „impresjonizm”, Impresja. Wschód słońca Claude’a Moneta, namalowany został w porcie w Hawrze. Już wcześniej jednak grę świateł na spokojnej tafli morza przy porcie uwiecznił Eugène Boudin. Na jego obrazie Le bassin de l’Eure au Havre, prezentowanym na wystawie w Giverny, dostrzec można podobieństwa do dzieła Claude’a Moneta. Na wystawie prezentowanych jest kilkanaście obrazów Eugène’a Boudina, artysty uważanego za prekursora impresjonizmu. Większość z nich przedstawia okręty w porcie – częsty motyw w twórczości artysty. Prezentowany jest również obraz Un grain, przedstawiający wzburzone morze podczas sztormu. Obraz ten miał inspirować Claude’a Moneta przy tworzeniu dzieła Pluie à Belle-Île.
![](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/Giverny-3-Monet-1024x813.jpeg)
Główną część wystawy stanowią dzieła wykonane przez artystów – nie tylko przedstawicieli impresjonizmu – na północnym wybrzeżu Francji, ukazujące klify w Normandii i Bretanii, wioski rybackie i popularne kurorty Deauville i Trouville.
![](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/Giverny-4-1024x768.jpeg)
Normandia przyciągała artystów pięknem krajobrazów – klifów, brzegu morza zmieniającego się w zależności od silnych w tym regionie pływów morskich – oraz światła, zależnego od pory dnia i pogody. Claude Monet od 1867 do 1897 r. wielokrotnie powracał na wybrzeże Normandii, uwieczniając je na swoich obrazach. Na wystawie można zobaczyć kilka dzieł czołowego impresjonisty, przedstawiających klify w okolicach Dieppe i Fécamp, a także dzieła Gustave’a Courbeta, Eugène’a Boudina czy Jeana Francisa Auburtina.
![](https://gnn.pl/wp-content/uploads/2024/06/Giverny-5-Boudin-1024x621.jpeg)
Na przełomie XIX i XX wieku artyści, do tej pory tworzący głównie w Normandii, zaczęli inspirować się skalistym wybrzeżem Bretanii. Na wystawie prezentowane są dzieła Claude’a Moneta, które malarz stworzył podczas pobytu na wyspie Belle-Île, a także obrazy postimpresjonistów, m.in. Sur la plage de Bretagne Paula Gauguina, przebywającego wówczas w bretońskim Pont-Aven czy wspaniałe pejzaże Bretanii wykonane przez Henry’ego Moreta.
Wystawę uzupełnia kilkanaście obrazów Eugène’a Boudina, na których uwiecznione zostały nadmorskie kurorty w czasach belle époque, a także dzieła Paula Gauguina i Camille’a Pissarra wykonane podczas zamorskich podróży.
Wystawa „L’impressionnisme et la mer” trwa do 30 czerwca w Musée des impressionnismes w Giverny.
Julia Mistewicz-Delanne